tisdag 20 september 2011

Idag hade vi banträning


På torsdag är det dags för IK2-debut för Zack, så jag kände att det kanske var läge att sätta upp lite grindar och styra upp kommandogivningen ett snäpp. Driver med sinne för linjen och i bra tempo rakt bort gör han hur säkert som helst och är 95 % säker på höger- och vänstervisslorna även på rätt långt håll. Han är en ivrig hund med intensivt fokus på djuren, men det känns ändå som att jag ska kunna lita på att han inte glömmer bort mig - men det är upp till bevis på torsdag.

På torsdag ska han också kunna göra en tävlingsmässig och säker delning har jag tänkt. Delningarna har varit svårtränade med Zack och vi har gått igenom alla prövningar som finns i ungefär den här ordningen när Zack har sagt:
Jag vägrar röra mig ö h t, fattar inte vad du menar.
Försöker du splittra fåren så samlar jag ihop dem.
Okej då, jag kan väl komma in en liten bit, men sedan lägger jag mig så att fåren får tid att gå ihop igen.
Okej då, jag tar väl en flock då, men jag blir faktiskt paralyserad efter 25 meter och släpper dem.
Och så vidare.

Även sedan han lärt sig tekniken och tror på sig själv och känner igen delningssituationen så har han legat på andra sidan flocken och mentalt tryckt ihop fåren medan jag kämpat på min sida för att få till en lucka. Han visste vad vi skulle göra men jobbade på motsatsen, så jag bestämde mig för ett tag sedan att springa genom flocken och gå på honom. Det hjälpte väldigt fort så på mindre än en vecka började han bli riktigt snabb och säker på att komma in - MEN han har envisats med att ta hand om motsatt flock mot den jag vänt mig mot. I all annan träning bygger jag upp ett förtroende där hunden ska kunna lita på att jag sköter mitt med fåren och att hunden ska respektera det och anpassa sitt arbete därefter. Jag får för mig att Zack på något sätt översatt detta mönster till att han skulle ta hand om den flocken som inte jag hade koll på. Men nu äntligen är han jättetaggad - kolla bilden - på att komma in och snabbt vända upp rätt, täcka upp alla djur och hålla dem till varje pris. Äntligen tycker han det är skithäftigt, och inte bara något han gör för att jag säger det!

Superdelning på vår låtsastävling alltså och sedan smack in i fållan på vår lilla provisoriska tävlingsbana. Hoppas det går lika bra på torsdag.

2 kommentarer:

  1. Lycka till :-)
    Frank lyly

    SvaraRadera
  2. we're very happy to see news about Zack and we like to know he's doing well. But please, why you have here our (1 year old) photos, with deleted our watermark?? It's quite indecent.

    SvaraRadera