torsdag 23 februari 2012

Vår och flankträning

Det har blåst halv storm, åskat och spöregnat hela natten - och vad vaknar man till då? Jo barmark! Firade vårsolen med ett rejält träningspass var för hundarna. Men min stenålderstelefon vägrar ge upp andan trots otaliga dopp i gödsel och vattenhinkar, vårbruksdamm, foderdamm... ja, men jag gillar verkligen inte att slänga grejer som funkar så någon bättre fotokvalitet blir det inte på spontanplåtandet innan den stackars gamla Nokian ger upp. Det syns ju ändå att solen vräker ner på jorden och på en av de finaste hundar man kan tänka sig-;).

Behöver greja lite med Zacks flanker, men jag hoppas ni kan se hur fin och mjuk han är i kroppen på "fotona" efter en stunds förklaringsarbete med honom. Det som behöver åtgärdas är att han sätter av i hundra knyck när han ska växla från driv till flank - jag vill ha mera flyt och mjukare övergångar, och nu är han kommen så långt i träningen att han är klar för det. Han behöver inga stopp längre och då går det att jobba med flytet, och det kommer också att hjälpa mot att han har en tendens att överflanka i alla lägen. Fina Zack!

Seth gick också helt rätt i rörelser och tänk och det var han som hade uppdraget att lotsa de hysteriska damerna förbi redskap, maskiner, ungdjursstall och maskinhall ut på åkern bakom huset. Här gäller det att inte förutse för mycket och släppa kontakten men inte heller trycka på för mycket - det är Seths special!

Och Mae gick som en liten dröm - det enda jag saknade hos henne idag var lite mera fart i utgångarna. Det surrar runt en "kalkylator" inne i huvudet på henne så att benen riskerar att stanna av medan hon räknar på fårens handlingsmöjligheter m m, ungefär som när datorn inte hinner med om man sätter igång för många jobb på den. Idag visade hon att hon faktisktt kan flanka när det är djur som kräver det. Helt otroligt att en hund med hennes lilla erfarenhet kunde både fråndriva och flanka de minst sagt våryra tackorna som varit instängda i storflock i flera månader. När jag suckat över hennes flanker i vinter så har jag samtidigt tänkt "varför ska hon ta i med avståndet när de tröga bagglammen inte behöver något avstånd?". Och idag visade hon att det är just så det är. Hon är ett litet naturbarn och behöver nog bara få utveckla sin talang - nyttigt för mig att coola ner och besinna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar