onsdag 14 maj 2014

Kvällens utmaning

Bets andra tävling ikväll. Samma plats och samma djur och nästan samma bana, men ändå en helt annan tävling. Väldigt bra den här också, och mer spännande vilket alltid är roligt, men också med fler utmaningar att överleva.

Skillnaderna:
> Rörligare får - kanske för att det regnade förra tävlingen och istället blåste lite kallt den här?
> Ingen grind på fållan - betydligt svårare för både hund och förare att lägga rätt tryck på djuren.
> Men framför allt ställdes djuren ut mycket närmre hanteringsfållan den här gången. Förra tävlingen var det så långt bort att draget tillbaka till fållan inte fanns, samt att Evas Flash låg mellan djuren och hanteringsfållan. Den här gången låg Flash och höll utsidan istället. Resultatet av detta blev 6 diskningar på 20 startande.

För min egen del sumpade jag sannolikt någon av pallplatserna genom beslutet att jag ville skicka vänster för att möta upp draget mellan djuren och hanteringsfållan och göra upptaget på huvudena. Det är det hon är tränad att göra, och det är så det ska gå till. Problemet var bara att vänster såg rätt trångt ut, men jag vet ju att hon kan det här så det var bara att testa om det skulle gå. Hon visade att hon ville gå höger, men jag insisterade på att gå mot startstolpen med henne på min vänstra sida. Okej sa Bet, men för att skaffa sig det utrymme hon tyckte krävdes så gjorde hon en riktigt rejäl runda bakåt på fältet innan hon kom till staktet som hon var tvungen att följa - 7 poäng i avdrag för bakåtrundan och mina in-kommandon, vilket givetvis var helt rätt av domaren. Men jag är mycket nöjd med att Bet visade modet att fullfölja vänsterbågen istället för att stänga igen öronen och skära. Fint upptag och framdrivning med bara två tappade poäng trots den vådliga utgången. Endast en hund till skickades vänster, Britt Lindhés Reti som gjorde det väldigt fint, men Reti är mellan fyra och fem år och hade till skillnad från Bet erfarenhet att utföra uppgiften perfekt - snyggt!

I övrigt gick Bet själva banan lika enkelt som förra gången, men med skillnaden att hon visade större självsäkerhet nu. Båda tävlingarna har jag gått med en bit ut på banan, men nästa gång lämnar jag henne och står kvar vid posten om det är normalsvåra förhållanden.

Med de två första tävlingarnas placeringar har vi tagit oss upp på rankingplats 24 till Unghundscupen (35 som får starta)... ja egentligen är hon så ung att jag inte bör tänka på det förrän till nästa år, men kanske det skulle kännas roligt 28 september att få starta där när hon hunnit skaffa sig betydligt mer erfarenhet... Ska vi ut och jaga lite poäng till? Men alla tävlingar är ju så sjukt överbokade eftersom rankingperioden blivit så kort i år för unga hundar som inte var ute och skaffade sig poäng i höstas. Det brukar behövas kring 20 poäng för att komma med, men gissningsvis blir det en del lägre i år. Vi får se men i maj finns inget ledigt att anmäla sig till och i juni är vi hemma och sköter lamningar, och 14 juli är rankingperioden slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar