söndag 4 januari 2015

Tips på multiövning

Som ni väl redan märkt så tycker jag att jag får bra resultat av att lära in olika färdigheter genom fri- och lösgörande övningar istället för att gå på med momentinlärning och dressyr för tidigt. Man jag vill ändå inte låta den unga hunden "gå av sig" genom att bara ösa på i största allmänhet. Det här är en övning som jag startade Hyde på igår. När jag bad Olle hålla i telefonen och filma hade jag först tränat Hyde i tio minuter så att han hade fattat vad jag ville att han skulle göra:
>släppa kl 12-positionen
>runda fåren åt det håll jag sa runt mig och kl 6
>fortsätta tillbaka till kl 12 och där göra ett upptag, tempoväxling och sedan framdrivning
>och sedan omigen åt samma eller andra hållet.
I ett av varven kan ni se att han gör fel och går in bakom djuren igen för att fortsätta framdrivningen, en annan gång är han lite för inne i att gå högervarv och jag får envisas innan han går vänster, men i största allmänhet är han väldigt positiv.

Övningen gör jag i första hand för att lära hunden att släppa greppet kl 12 och ta styrning; jag avskyr framdrivningar som går i "banan-båge" utan att det går att få hunden att gå ut ordentligt och trycka in djuren på linjen. Innan man kan lära den detta på kommando så måste den förstås vara rätt säker på flankingkommandon ur balans på samma sida om fåren som föraren, men det är sällan som Hyde tar fel på höger och vänster nu, dvs han går villigt åt "fel" håll på kommando, så han var redo för det här.

Om någon försöker göra övningen själv så kom ihåg att hela tiden gå - står man still har man snart fåren runt benen och då blir det en idiotövning där hunden inte lär sig något (eller t o m fel sak) och istället vallar både föraren och fåren. Man måste alltså själv vara så långt från fåren att hunden upplever det som en situation där den vill göra en framdrivning. Som ni ser flyttar jag mig ibland också på "klockan" för att Hyde snabbare ska komma till kl 12 igen - särskilt viktigt om man har en hund som är mer seg på flankerna än vad Hyde är och som börjar sugas innåt av sitt eye.

Det här är precis som "åttan" i mitt förra inlägg en multiövning av det slag jag gillar. Förutom att man gör hunden öppen i skallen kl 12 så får den också göra ett upptag och starta en framdrivning för varje varv, och det kan den inte få för mycket av på den här träningsnivån. Det är mycket effektivare att träna det så här nära istället för samtidigt med att man börjar skicka ut hunden på längre utgångar. Den har också lättare att bli lagom vid i de större utgångarna om den redan är trygg i att göra upptag och starta djuren rakt mot föraren. Problem med att hunden gör för tajta eller för vida utgångar har väldigt ofta att göra med att den inte känner sig säker inför upptaget.

Det här är som sagt första gången jag gör övningen med Hyde och det finns att putsa på i genomförandet (t ex tempot i framdrivningen men jag vill ha en hund som har förstått övningen ordentligt innan jag börjar lägga in press - man kan inte korrigera flera saker samtidigt för det förstår den inte utan blir osäker istället), men håll till godo med en ögonblicksbild från gårdagens träning.


4 kommentarer:

  1. Tack Lena!
    När vi kommer åt o träna så är detta ngt jag har under träning med en 1-åring. Har funderat på om jag borde stoppa innan upptag eller efter att fårena satt sej i rörelse, hunden är typen som inte gärna stannar annars heller. Eller är det bättre att nöta det i en skilld övning?
    Varierar även med att efter att hunden startat med flankeringen mot mej, gå mot/förbi fårena så vi korsar varanda med hunden (då flankerar den bara ett halv varv), sen endera stoppa eller göra upptag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv hade jag inget problem att stoppa Hyde kl 12 i den här övningen, och när jag gjorde det så blev givetvis framdrivningen bra. Men eftersom övningen huvudsakligen har som syfte att vara lösgörande så fäster jag inte så stor betydelse vid att det blir perfekt utan är nöjd med att han spontant gör en tempoväxling och tar sikte på mig. Efter några träningspass till med samma övning så kommer han att ha lättare att lugna ner sig när han är tillbaka kl 12 efter rundningen, och för mig betyder det mycket att en hund lär sig att lugna ner sig själv efter något upphetsande, ungefär som Bet gör väldigt bra på filmen i förra inlägget efter att hon blivit attackerad av texelbaggen.

      Om du ska lägga 1-åringen som inte så gärna lägger sig? Tja, lite beroende på vad du vill åstadkomma och hurdan hunden är mentalt och hur den tar träning,... men jag tycker inte själv att det här är en bra övning för att träna ligg. Det gör jag i enkla och kontrollerade övningar tills jag är säker på att hunden förstått - därefter KRÄVER jag att den lägger sig, ser det inte som en träningsfråga längre. Det är mer en träningsfråga att träna sig själv att inte säga "ligg" för ofta och på fel ställen för hundens träningsnivå.

      Jag förstår inte riktigt varför du går mot/förbi fåren, men du har säkert ett system där det är logiskt. Jag tror väldigt mycket på att träna i ett system där all träning följer en viss logik eller formspråk. Och eftersom jag aldrig (utom möjligen i den allra allra första träningen) går mot djuren utan alltid från dem, så skulle jag aldrig göra så som jag tror du beskriver att du gör. Men som sagt så följer det säkert en träningslogik som dina hundar är vana vid.

      Radera
  2. Förresten har du skrivit om hur man hjälper hunden o hitta/använda gummibandet...är det jag som missat det? Så man slipper att alltid stoppa hålla emot med flankering...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har någon känsla av det, ska se om jag kan hitta det... Tills dess kan du öva dig på Dew så lär han dig för med honom var det lätt;-).

      Radera