måndag 24 januari 2011

Jack is back, vintern är lång, lammen är många

Pustar ut lite efter nästan två maratondygn i fårhuset med nya lamm hela tiden, och tyvärr inte alltid en enkel resa ut i världen för de små. Men jag är rätt proffsig på det så alla lever och börjar funka, mjölken flödar och de små familjerna börjar hitta en dygnsrytm med mat och vila. Kollade just datalistan och nu är det bara sex tackor kvar så snart kan jag börja ett nytt liv som inte kräver adrenalinpåslag dygnet runt.

Jack kom tillbaka igår efter ett miljöombyte på en dryg månad. Det har gjort honom riktigt gott att vara från mig ett tag, det känns verkligen som att han vuxit. Skulle vilja prova honom i vallningen för att se om han står emot mig lite bättre. Isgatan ute känns verkligen sur. Efter två minuter var både Jack och Seth helt klara över samma rivalitet som före Jacks semester, om mig och om mat, ja helt enkelt om rangen. Att Donna är samma surkärring som innan visste han också mycket väl, respekterar henne inte men utmanar inte heller. Relationen till Sapp har däremot ändrats, Sapp som var den roliga lekfarbrorn för valpiga Jack har för vuxna Jack blivit paria som ska hållas på mattan och stötas ut ur flocken. Stackars Sapp, jag får ont i hjärtat för han är verkligen en hjälte och en mycket fin hund.

Vinter och för lite hjärngympa och inget arbete har börjat ta på hundarna. Seth är odräglig och Donna har puckat ihop totalt och vägrar t o m följa med ut på dagens motionsrunda och måste släpas runt i koppel. Precis som hennes bror Doff nu levt upp som ensamhund skulle hon också behöva det. Hon är verkligen ingen flockhund, kan liksom inte foga sig i att inte vara ranghögst, samtidigt som hon inte har motivation att bevisa vem hon är. Det är ungefär som med relationen till mig också. Hon har de senaste månaderna blivit extremlydig på gränsen till låg och undergiven, men inte på ett positivt sätt utan det ligger på henne som en börda. En undergiven hund är negativt och en eftergiven hund är positivt, så enkelt är det, men det är inte så enkelt att komma dit med alla hundar. Hur mycket fel har jag gjort och hur mycket ligger i att Donna är som hon är?

Suck ja vilken massa dåliga vintertankar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar