måndag 18 april 2011

Drivningsclinic 4

Det värsta med att åka bort, det är att man kommer så långt efter. Och dessutom kom våren med en färfärande hastighet och har ställt krav på både insatser i vårbruket, men allra mest för min del den årliga genomgången av alla stängsel som behöver resas upp efter vintern samt slyröjas. Inte så stor ork och tid att sätta sig och skriva när kvällen faller på, men jag tänkte försöka komma vidare med serien om drivningsträning. Det blir några tips på övningar veckorna framöver.

I de tidigare avsnitten har jag berättat om vad jag tycker är förutsättningar i grundträningen för att man ska kunna lyckas med drivningen: nämligen 1) lugna flanker som hunden kan ta utan att rusa för att komma till kl 12-position. och 2) balans i förhållande till fåren och färdriktningen (tempo-avstånd-position). Det betyder bl a att man har fått flyt i cirkelträningen och oberoende av sin egen position kan få hunden att förflytta sig villigt åt båda hållen och att den kan passera kl 12 utan att gå in mot fåren, samt att den har ett positivt "ligg" i alla lägen.


Själva drivningsövningarna börjar jag alltid från cirkeln (som här på bilden - jag själv är det vita huvudet med grön tröja). Jag lägger hunden kl 3 eller kl 9 och vänder mig själv åt samma håll som hunden när den lagt sig. Sedan "drar" jag hunden mentalt lite mot mig genom att klappa mig på benet, och när den börjar uppmärksamma det (istället för att "tänka" åt andra hållet för att komma till förarbalans) så smackar jag upp den lite försiktigt på samma sätt som när jag lärde den att resa sig försiktigt och gå mot djuren i förarbalans. Som regel lägger jag hunden så fort den fått djuren att röra sig eftersom jag inte vill att den ska börja "tänka" att den ska upp och stoppa eller balansera mot mig. En hund som är vek och osäker vill jag inte heller belasta mentalt för länge, utan vill ge den snabb respons så att den tycker att det var lätt att göra mig till viljes.


Jag avslutar alltid den här övningen (som på bilden ovan) genom att lägga hunden och sedan skicka den "bakvägen" (alltså från förarbalansen), t ex till kl 9 där jag kan stanna den igen och göra om övningen från andra hållet. När hunden börjar bli säker på övningen kan man t ex stoppa den kl 2, och har den då begripit vad övningen går ut på så driver den stensäkert djuren rakt mot kl 8 (istället för att glida upp mot kl 12 och ta dem till mig vid kl 6).

Sedan bygger jag vidare på detta och låter drivningen bli fler och fler steg, fler och fler meter innan jag bryter - men jag är noga med att bryta innan hunden börjat "tänka fel". Det jag själv fokuserar på är inte att det ska gå allt längre sträckor innan jag måste stoppa hunden. Mitt fokus är helt inriktat på att hunden hela tiden jobbar på att trycka på djuren i nosens riktning. Den får inte bara följa efter, den får inte stöta iväg djuren, den får inte glida.

Rätt fort börjar hunden tycka att det är läckert att känna sin inverkan på fåren och den totala kontroll den får på deras rörelse. Och då är det bara att fortsätta med en massa olika övningar som som är sådana att det blir väldigt tydligt för hunden att den ska balansera djuren bortåt.

Nästa övning kommer nån annan kväll när jag har ork över.

2 kommentarer:

  1. Tusen tack för allt i måndags!!!
    Det är så otroligt inspirerande att börja förstå saker o ting. För att inte tala om när man ser hur du på några minuter, med ett stort lugn o tålamod förvandlar en hund och får den att tänka, känna och inse :-)

    Anja

    SvaraRadera
  2. Hej. Kul att träffa er! Det är ju en trevlig sidoeffekt av vallningen att man hela tiden får nya vänner och kontakter lite varstans i världen.

    SvaraRadera