torsdag 28 april 2011

Ett drivningstips till


Det här är en nyttig övning, dvs att driva längs med staket. Och övningen och svårighetsgraden kan varieras i det oändliga både genom hur man själv placerar sig och genom att skapa drag (t ex med andra djur på träningsfältet, eller drag från stallbyggnader).

Slutmålet är att hunden har uppfattat att det är staketet som är "linjen" och själv jobbar på att flytta djuren längs den. Det krävs en hel del övning. Hundar som är lite lata eller veka eller som av annat skäl helst jobbar mot föraren vill gärna dra sig in mellan djuren och staketet för att plocka ut dem mot föraren. Hundar som har mycket kontrollbehov eller eye koncentrerar sig ofta hellre på djurens huvud och går upp för högt på flanken så att djuren stannar och trycker mot staketet. Som regel krävs att hunden hittar ett balansläge strax bakom fåren och en bit innanför dem för att flytta dem utan att de lämnar staketet. I början hjälper jag hunden med lite kommandon tills jag märker att den har förstått att staketet är linjen. Därefter försöker jag lägga över ansvaret på hunden genom att bara signalera nöjd/missnöjd. Så småningom börjar den hitta balansen själv.

I början brukar jag placera mig snett bakom hunden eller vid sidan om den. Tycker att det är bästa positionen för att förhindra impulser hos hunden att plocka ut djuren på fältet, och därmed så förstår de snabbare vad uppgiften går ut på. På bilden är jag placerad med kameran snett framför djuren in på fältet, och Zack har börjat förstå att han inte ska dra sig in mot staketet för att plocka ut dem mot mig, utan ligger rätt välbalanserad på flanken mot fältet för att fortsätta driva dem längs staketet och förbi min position. Men han har mycket kvar av dessa staketövningar innan han är säker...

4 kommentarer:

  1. Ah, den här staketövningen sliter jag med. Men min hund hittar inte riktigt tryggheten i drag/medvind. Hon går bak och trycker på dom och sen när de börjar röra sig så springer hon snabbt upp och stoppar så det blir inte alls något ”flow” i förflyttningen. Jag är ute efter en rörelse där hon rör sig en bit ut från staketet och lite parallellt med djuren men om jag använder fram så tolkar hon det som att hon ska gå bakom flocken och hämta upp dom och om jag använder flankeringskommandot så springer hon upp och stoppar dom. Nu har jag försökt hjälpa henne med att gå med och liksom jobba med klapp på benet för att få henne att förflytta sig lite lagom men det slutar nästan alltid med att jag är tvungen att skicka henne för att stoppa dom eller att jag helt enkelt (som jag gjort sista tiden) säger ”nehej då får de sticka då om du inte klarar att hålla dom”. Säkert jättepedagogiskt. ;)
    Behöver man ett annat kommando här, eller är det fram som är det rätta? Hur hjälper jag henne att tänka rätt? Tycker polletten borde trilla ner men det känns inte så! :)
    / Pernilla

    SvaraRadera
  2. Vad fin han ser ut, Zacken!
    Eva

    SvaraRadera
  3. Pernilla! Jättesvårt att säga varför det inte funkar - skulle behöva se er. Ibland är det bara småsaker som behövs för att det ska "klicka" hos hunden. Bor du långt från södra Småland? Du får gärna komma om det är en rimlig resa. Men min gissning är ändå att din hund inte har riktig förståelse för "linjen", och att du skulle behöva göra henne med säker på rätt balans i andra lägen. Den här övningen kräver ju faktiskt att hundarna både känner sig jättesäkra på att de kan hålla kontrollen under drivning OCH att förarbalansen i draglägen sitter säkert utan stödkommandon som ligg, höger och vänster.

    Eva! Zacken ÄR fin. Han har börjat landa och känna sig trygg i mitt sätt att träna. Men vi har en del jobb kvar ännu innan vi suddat ut allt som hans tidigare ägare (inte) tränat in.

    SvaraRadera
  4. Jag bor i Stockholm, men jag är mobil!
    Jag hör av mig via mail eller telefon och ser om vi kan få till något. :)
    / Pernilla

    SvaraRadera