lördag 2 april 2011

Ett bra "ligg"



Gadd II som unghund - kanske lite väl mycket "på", men han ligger med positiv förväntan och fokusering på djuren.

Kolla Anjas kommentar om problem med ligg-kommandot under förra inlägget. Jag har funderat mycket över det under åren med elever, så jag väljer att skriva ett nytt inlägg om det istället för att kommentera.

Det går inte tillräckligt att värdesätta ett bra och positivt "ligg" hos hunden. Om hunden har lärt in ett negativt ligg som den blir stressad av eller om den inte lyder ligg-kommandot, så förlorar man all möjlighet att förklara för hunden vad man vill att den ska göra, och alla korrigeringar misslyckas eftersom situationerna hela tiden försvinner medan man bråkar med hunden om att den ska lägga sig.

Själv utgår jag från tanken att ligg-kommandot blir positivt om hunden 1) märker att det bidrar till att öka kontrollen på djuren, och 2) inte betyder "sluta valla". Alltså vill jag att ligg-kommandot ska vara ett meningsfullt vallningskommando och jobbar konsekvent efter den tanken redan från början. "Ligg" ska betyda: lägg dig, fokusera och lyssna för nu får du snart en ny anvisning av mig om vad vi ska göra med fåren.

Men många som kommer för att ta lektioner har under lång tid använt ligg-kommandot just för att säga åt hunden att inte valla. Typexemplet: hunden är ivrig att komma in i träningshagen och ofta hinner den få tre-fem ligg-kommandon på vägen in av husse eller matte. Alla dessa gånger betyder det inte "lägg dig ner och fokusera på djuren, fortsättning följer", utan istället "jag är så himla frustrerad på att du går ur händerna på mig", dvs "ligg" blir ett "sluta valla-kommando". Nästa tillfälle när "ligg" används som "sluta valla" är när träningen börjat och hunden går för fort eller för tajt eller nåt annat vi blir stressade av (vi stackars människor har också rätt stort kontrollbehov...) - ligg (eller lay down) blir då ett ord som bara ramlar ur munnen på oss. Men i det läget har hunden ingen koll på djuren och kan verkligen inte ta ett "ligg" på rätt sätt. Troligen lyder den inte alls, och gör den det så fattar den absolut inget mer än att den ska sluta valla. Följaktligen har jag också tränat mig själv på att inte ropa "ligg" åt en hund som går ur händerna för mig - jag blir istället rejält förbannad, vilket hunden för det mesta förstår och tar mycket bättre än ett upprört "ligg".

Alla hundar får ju tränas olika, men jag försöker genomföra den första träningstiden så att jag bara lägger hunden när den är lugn och har kontroll. De flesta hundar har då väldigt lätt att intuitivt lyda och lägga sig. I takt med att hunden blir säkrare på hur den ska bära sig åt med djuren kan jag öka svårighetsgraden på de situationer där hunden får ett liggkommando. Men det gäller ju att man själv är säker på att man har fåren under kontroll så att man verkligen får rätt. Om fåren sticker för att vi har lagt hunden - ja då ska vi inte räkna med att hunden kan vara trygg i kommandona.

Senare i träningen kan jag använda ett hårt och skarpt "ligg" för att tala om för en hund att jag vill korrigera den, och att den ska "tänka till". Men som arbetskommando ska "ligg" kunna användas lugnt och vänligt.

Och så försöker jag tänka på att ligg-kommandot för det allra mesta bara är en hjälp, alltså inget självändamål. Det är ganska sällan vi har nytta av en hund som ligger still, så i träningen finns "ligget" för det mesta för att rikta om och fokusera hunden. I takt med att den kan arbeta med mer flytande rörelser så gör jag hjälperna allt mindre; ligget blir bara en halvhalt, det skarpa nejet blir bara en harkling, hela armen blir bara en vink med handflatan.

Hur väl man lyckas få ett harmoniskt ligg hos hunden har givetvis, precis som allt annat i träningen, att göra med vad hunden är begåvad med naturligt. En del hundar har låg djurkänsla, svårt att hitta balansen eller svårt att samarbeta. Men desto viktigare att då inte inte förvärra utgångsläget genom att träna in ett negativt "ligg".

5 kommentarer:

  1. Jag tror jag håller på och blir frälst, såå bra skrivet igen :o)

    Precis så där har jag använt/använder jag tyvärr kommandot...stackars hund :o/
    Nu slänger jag alla tankar på tävling o.dyl för denna sommar och går back to the basics, för jag vill iaf försöka få ett bra ligg ;o)

    Är det är bäst att försöka göra träningen så lätt som möjlig, undvika svåra situationer där det går för fort osv, tills hon blir trygg i ligget?
    Ge gärna exempel på övningar man kan göra, min fantasi och erfarenhet räcker inte riktigt till...så jag inte gör det för tråkigt för hunden.

    Anja

    SvaraRadera
  2. Hej. Har varit borta i veckan men här kommer en kommentar.

    Jag tänker så här: Jag skulle när jag hamnat i den här återvändsgränden inte träna på "ligg" utan jag skulle träna på att valla UTAN liggkommando.

    Du är ju problemet på spåret när du skriver att du ska gå tillbaka till att träna "ligg" i lätta situationer. För det är ju precis det som det handlar om: att din hund inte känner kontroll och därför har svårt att lägga sig för att den då förutser att den tappar greppet på djuren helt.

    Om jag lånade din hund i två veckor nu så skulle jag försöka skapa en träningssituation där jag kunde låta henne valla under tiden som jag försökte få henne att känna balans (tempo, avstånd och placering) och kontroll under tiden som hon fick jobba rätt fritt. När jag hjälpt henne att hitta till de lägena så skulle hon själv börja söka sig dit, och när det händer så skulle jag vid valda tillfällen vänligt säga åt henne att lägga sig. Kan lova nästan 100 att det kommer att fungera. (Men obs vänligt! Om du låter hård eller stressad känner hon att DU inte känner kontroll, och då blir det svårt för henne att känna förtroende för dig som verksamhetsledare.) En välbalanserad hund som har hittat "kontrollknapparna" har oftast lätt att lägga sig.

    I takt med att hon blir säkrare kan man sedan börja kräva att hon lägger sig FÖR ATT få kontroll. Men fram till dess skulle jag bara bygga upp hennes förtroende för mig genom att bara be henne lägga sig NÄR HON REDAN HAR kontroll. Det är en stor skillnad! Och dessutom är det så att du inte kommer att ha så stort behov av att lägga henne när hon lärt sig andra och bättre sätt än att lägga sig för att kontrollera djuren.

    "Back to basics" är för mig inget nederlag, så jag hoppas att det inte är så du känner när du skriver det, utan det är bara ett sätt att lära sig nytt och lära bättre. Jag tycker ofta "det är vägen som är mödan värd" i vallningen och som gör att man lär sig mycket om både sig själv, fåren och sin hund. (Därför har jag ofta sålt mina hundar när de börjar vara "färdiga", men det är en annan historia, och det är det slut med nu för den delen har jag bestämt...)

    SvaraRadera
  3. Tack Lena!
    Nej, back to basics känns inte som något nederlag, tvärtom känns det bara befriande att överhuvudtaget hitta nåt som känns värt o försöka.
    Du får låna henne när du vill så länge du vill, jag sätter henne på flyget på måndag ;o)

    Anja

    SvaraRadera
  4. Ja det hade du kunnat göra, men vi har lantbruk så april och maj hör till årets arbetsintensivaste månader när man hela tiden tävlar med tiden för att göra saker i tid innan det blir för sent... så det får vänta lite - och kanske hinner du fixa till det själv innan dess.

    SvaraRadera
  5. Näe, även om denna vallningsbloggkurs är fenomenal, så tror jag tyvärr att knuten blivit för hård för mej att lösa upp :o/
    Har mailat dej om planering av besök, hoppas du hinner läsa det innan vi kommer till Sverige :o)

    SvaraRadera