måndag 25 juli 2011

Omläxa i delning för Zack

Som sagt blev det ju på tävlingarna i förra veckan helt uppenbart att Zack inte alltid vill kännas vid färdigheter i att dela, hålla isär och hantera olika flockar! Maja kom med sin kamera idag när jag höll på med träningen - man ser på filmen att han är lite störd och osäker av kameran. Att han hela tiden vill hålla lite åt vänster och sedan får mycket bråttom när han ska runda åt höger beror på en grindöppning som han vet att träningsdjur lätt kan försvinna genom om de inte är ordentligt täckta.

Jag lägger numera alltid upp delningsträningen så att den också blir grunden för "look back"-kommandot. I början vänder jag bara hunden mellan de två flockarna och går mot dem växelvis, och det är viktigt att hunden verkligen får påverka djuren och flytta dem en bit innan man vänder den. De första gångerna jag ger "look back" så går jag fram till hunden och tar den i ena bogen och motsatta ljumsken och vänder den rent fysiskt 180 grader. Imorgon ska jag nog göra det en gång till med Zack för på den här lilla filmsnutten tycker jag inte att han är helt "ren" i den rörelsen.

När hunden har köpt detta så utvidgar jag övningarna med att hunden också går runt flocken och kommer in mellan de två flockarna igen - den får alltså inte fortsätta förbi mellanrummet för att samla ihop de olika flockarna. Här är jag också mycket noga med att hunden verkligen kommer in hela vägen, dvs passerar linjen mellan de två flockarna. Hur många gånger har man inte sett delningar som misslyckats för att hunden inte täcker upp ordentligt och det sista djuret kan sticka med fel flock? Den här övningen blir alltså en åtta där hunden kommer in och passerar linjen och sedan får ett "look back" för att vända mot andra flocken som den ska runda åt andra hållet. På "look back"-kommandot är det också riktigt viktigt att hunden bara vänder helt om - den får inte vänja sig vid att påbörja en ny rörelse innan den fått kommando utan ska vara öppen för antingen ett framåtkommando eller vilket som helst av flankingkommandona. Inte heller här tycker jag att Zack är helt ok här på filmen, men jag bråkade inte om det eftersom kameran gjorde honom så avvaktande och fundersam.

I takt med att hunden blir mer säker så minskar jag avståndet mellan flockarna tills den klarar att göra "åttan" på bara ca 10 meter (förutsatt att fåren man tränar på klarar det). Efter ett tag inför jag också tre och flera flockar som hunden växelvis ska jobba på. När den köpt att den ska jobba på anvisad flock och inte bekymra sig om de andra brukar just själva delningsmomentet bli helt problemfritt. Många som kommer och behöver hjälp med att lära sig dela och tycker det är svårt har fixerat sig vid just själva delningen. Jag ser det tvärtom: när hunden vet att den ska hålla isär djur och klarar att kontrollera dem delade, så är själva delningen inget den tvekar på. Och efter ännu lite träning så börjar den också kunna hjälpa till för att skapa själva luckan.

3 kommentarer:

  1. Jag och Lovikka är mycket imponerade av Zack! Vi tycker han är bäst i precis allt i fårhagen =)

    SvaraRadera
  2. Vad gulliga ni är! Skönt att se att ni kom hem välbehållna trots att jag körde musten ur er. Ses!

    SvaraRadera
  3. Ha ha, det var lönt o gnälla om filmning :o) Tack för filmsnutten och iden till träning, hur jag nu skall få våra får och vara ifrån varandra så det lyckas...binda fast dom ;o)
    Anja

    SvaraRadera