torsdag 12 april 2012

Lucky 15 månader

I måndags var det tre veckor sedan Lucky landade i Björkeryd. Han kommer från Danmark och har hittills varit sällskapshund. Han visade vallningsbeteende i många situationer när han kom men han var inte tänd. Men svansen åkte ner dit där den ska vara redan första dagen när han fick följa med in i fårhuset. På onsdagen var han så tänd att han började vara olydig och fullt träningsbar. Och sedan har jag bara varit förundrad över hur fort han förstår och lär, både supersmart och villig att lära. Fotona tog Maja ikväll efter kvällspasset i fårhuset när dagsljuset höll på att ge upp, så ursäkta både dålig skärpa och lagårdsoverall.
Lucky är en flankerande hundtyp. Det var länge sedan jag tränade. Senast var nog min egen uppfödning Kep (kullbror med Eva Eriksson Nike), och ja, det är bara att konstatera att den första träningen blir enkel med en hund som inte hela tiden sugs in och vandrar iväg med djuren. Han har lätt att gå ut stort och öppna upp bakom djuren med bra djup, men vet alltid vart han är på väg. Jag gillar inte hundar som springer iväg som om de skulle till en annan planet och hämta djur, men än så länge har han bra närvarokänsla så det gäller "bara" att behålla den.

Men det har inte varit svårt att få honom att trycka ihop sig i koncentration rakt mot djuren.

Fast han blir trött och börjar "glida" på flanken efter en bit.

Så det blir en hel del drivningsträning i kl 12-läge nu först tills han slutar tänka "runt". Det är mycket lättare för honom kl 12 än bort från mig, och då får han kapacitet över att hitta balansen.

Han är mycket öppen och hade hur lätt som helst att lära sig att gå ut och runda direkt från kl 12 åt båda hållen.


Kommer fint på inkallning mellan två flockar, och kan vända om mellan flockarna om jag klappar mig på benet och säger hans namn.

Luckys pappa är Cheviot George (kullbror till Angie Driscolls Cheviot Jamie och Erik Holmgaards Cheviot Meg) och mamma är Erik Holmgaards uppfödning Skjernå Bordercollie Tippi som stammar tillbaka på hans Moss of Clwyd.

3 kommentarer:

  1. Det er dejligt at se at han er godt på vej..

    SvaraRadera
  2. Hej Jette. Idag har han också varit med på "studiebesök" på sin första vallhundstävling. Det har varit jobbigt för oss båda eftersom Lucky blir mycket upphetsad av fåren-;) - men tack och lov så skäller han inte. Nu sover han djupt efter dagens upplevelser, och jag är också färdig för sängen. Han ser fram mot att få bli en av de hundarna som får ta sig an fåren ute på banan - imorgon får vi fortsätta hans utbildning så den dagen kommer snart.

    SvaraRadera
  3. Hej Lena, stort tack för inspirerande kurs i helgen! Jag har bloggat lite om det du försökte lära mig och skulle uppskatta kommentarer, om jag fattat rätt eller inte. :-)
    http://tildatroll.wordpress.com/

    Karin

    SvaraRadera