lördag 18 augusti 2012

Lucky har A-höfter och Mae diskade ut sig

Något roligt i alla fall på den veterinära fronten: Luckys HD-avläsning kom äntligen igår och han har A-höfter på båda sidor.

Han är en hund som jobbar hårt på att få bli chefens närmaste. På det här ca 10 dagar gamla fotot har han klättrat upp och lagt sig att sola på byggställningarnas andra våning för att vara så nära mig som möjligt medan jag målar takutsprången. Höll på att få slag när jag såg honom och smög ner för att han inte skulle göra ett plötsligt språng och ramla ner.

Mae såg till att bli diskad idag på IK1-tävlingarna i Orrefors. Svårdelade pälstackor som antingen stod som zombier vid fötterna på föraren eller försökte sticka av banan om hunden inte tryckte på dem. Men Mae är duktig på att hjälpa till att skapa luckor så det gick rätt lätt och den var fullt tillräcklig, typ 70-80 cm, när jag kallade in henne - men istället för att komma in i luckan hejdade hon sig och körde ett gammalt väl inövat "Mae-trix" som hon tog till nästan varenda träningspass i början när hon kommit till mig. Hon stöter helt enkelt ut ett djur ur flocken och jagar iväg det 20-50 meter innan hon rundar det och vallar tillbaka det till flocken. Suck - jag hade nästan hunnit glömma den här olaten när hon tog till det idag. Fältet var alldeles för litet för henne och hon drog en stooor repa ute i sly och stenar i utgången och hade nog hunnit bygga upp en hel del spänningar under rundan även om hon verkade helcool i drivningen där hon låg bakom djuren och drog i "gummibandet". Det är bara att konstatera att hon inte är helt ren i huvudet ännu.

Eftersom Lucky slog sin tass i en gren igår och inte kunde starta p g a en liten hälta så stannar jag hemma från tävlingarna imorgon. Visserligen vore det nyttigt att ta en chans till att träna Mae på att hantera ett trångt fält, men det är ju inte säkert det blir så mycket träning eftersom möjligheterna att ingripa på tävling är begränsade. Känns vettigare att lägga tiden på att skapa lite stressituationer här hemma för att lära henne att hantera spänningar utan att avreagera sig  med "Mae-trixet".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar