lördag 8 september 2012

När lammen tystnar




Äntligen är alla lamm skilda från tackorna och alla har slutat skrika på varsina håll. Jag har tagit ett bete om dagen i olika byar; tackorna lämnar jag kvar och lammen får komma hem till Björkeryd. Mae är en liten pärla på det här. Att få in 30-50 vilsna och skrikande lamm i en fålla för att sedan lastas på ett släp är ingen lätt uppgift, men hon gör det utan att bli trött, inget spring, bara stenkoll på varje djur.



Och även den här galningen tar sig. I våras hade jag inga andra planer än ett VP för Luckys del, men eftersom Zack varit sjukskriven hela säsongen så har det blivit annorlunda. Lucky är ung, men jag känner inte att det blivit för mycket honom. Han är en hund som vill mycket, har gott självförtroende och tar träning väldigt positivt. Fotona är från idag när han fick valla till en grupp galna tackor innan jag vågade ta ut dem på vägen för att cykla till nytt bete. Snart är det ett halvår sedan han började sitt liv som vallhund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar