torsdag 13 september 2012

På nytt jobb

Det blir nytt jobb till helgen, uppe i Närke - ja inte för hundarna, utan för mig. Tro det eller inte men jag har accepterat att vara domare för en dag.

Allt som oftast är det någon i vallhundskretsen som säger till mig "du borde väl utbilda dig till domare". Nej, brukar jag svara, det finns inget med vallhundar som jag skulle göra så dåligt som just att döma.

Varför då? Jo jag tittar för mycket på hundens sätt att arbeta, medan det som ska bedömas enligt reglerna är resultatet av hundens arbete. Jag skulle helt säkert och felaktigt råka dra av för mycket poäng för en hund som inte har kontakt med djuren, som inte har balans utan måste stoppas hela tiden, som inte kan driva utan bara följer efter och mycket annat - trots att resultatet av det miserabla arbetet kanske blir rätt bra rent banmässigt.

Men för den kommande helgens domaruppdrag känner jag att jag helt kommer att kunna koncentrera mig på att bedöma resultatet av arbetet och inget annat. Jag ska nämligen döma "Guldtackan" som är ett mästerskap för Australian Shepherd (Aussie). Det är en ras där jag inte har synpunkter på hundens arbetssätt, utan jag kommer att kunna ha hela mitt fokus på att jobbet på banan blir effektivt utfört med hjälp av god djurhantering och bra samarbete förare/hund.

4 kommentarer:

  1. Tackar så mycket för din insats i helgen!

    Det var trevligt, utvecklande och mycket intressant :)

    Karin (Blomman) med Mymlan

    SvaraRadera
  2. Tack för en trevlig kurs igår! Det kändes väldigt inspirerande och bra. Nu ska jag se till att röra på fötterna i fortsättningen.
    /Anneli med Ess (den svartvita lilla odågan)

    SvaraRadera
  3. Tack själva - alltid roligt att ha kurs för förare som är så erfarna i att träna och föra hund och snabbt plockar upp vad som är det viktiga i en övning.

    Och Anneli: kom ihåg att Ess bara är 9 månader-;) - han behöver förvisso ha tydliga krav på sig när ni tränar, men han ska inte träna för ofta.

    SvaraRadera
  4. Jag ska ta det lugnt med honom! Det får bli lite underhållsträning då och då, och sedan kommer det bli en naturlig vinterpaus så han får mogna i kropp och huvud. ;)
    Tack igen för helgen!

    SvaraRadera