söndag 21 september 2014

VP svårare än IK2?



Var och gick ett VP igår (inte med egen hund utan med en som varit här på träning i två månader). På vägen tillbaka satt jag i bilen och sammanfattade en del tankar som for genom huvudet under minuterna ute på banan. Vi var godkända, men det hade faktiskt ställt mig inför minst lika många svåra avgöranden och sekundbeslut som en normal IK2-tävling.

Det var absolut inget fel på det här arrangemanget; trevligt bemötande hos värdklubben samt bra djur som lydde fint men som också krävde att hunden tog befälet. Men banan var fruktansvärt liten och trång och därmed draget tillbaka till utsläppsfållan starkt. Dessutom var första benet, där VP-hunden ska lyckas visa upp en fösning, lagt rakt mot det hörn av hagen bakom vilket hanteringsfållan var belägen, och det var inte långt från fösningsgrinden till det hörn där fåren kunde försvinna tillbaka till kompisarna. Det här draget hade varit fullt möjligt att hantera på ett bra sätt om det funnits utrymme för hundarna att fånga upp och styra djuren på ett naturligt avstånd. Men trånga utrymmen och drag i en ny miljö tar inte fram en oerfaren hunds bästa sidor. Rätt ofta hålls VP med just de här rätt trånga förutsättningarna - kanske i bästa välmening, eller bara för att man inte tycker att det behövs ett större utrymme till en liten bana. Men det är just detta som kan göra ett VP riktigt svårt.

Jag hade förmånen att se två ekipage före mig som båda tappade hela eller delar av flocken vid första grinden i ett försök att fösa, så när jag gick ut hade jag bestämt mig för att prio ett var att hålla kvar djuren, och att visa upp en fösning var sekundärt. Med en tacka som försökte sticka tre gånger på den korta sträckan fram till fösningsgrinden så blev det inte heller mycket till fösning, men momentet var i alla fall inte nollat utan vi blev godkända.

Under tiden som allt detta hände så hann jag då reflektera över hur många IK2-förare som hade klarat att hålla linjer och vissla runt sin hund på denna lilla bana utan rusningar, tappade djur eller skuren drivningslinje. Tror inte att snittresultatet hade sett bättre ut än vad det gjorde för VP:t.

1 kommentar: