tisdag 9 december 2008

Daysi vallar med sin stora mage




Snart ska vi ha ordnat så att jag kan skriva själv direkt i bloggen, men dagens lilla rapport om Daysi får Lena lägga in.

Daysi är inne på sitt 46 dräktighetsdygn. Det är ungefär 2½ vecka kvar till hon valpar och hon mår fantastiskt bra. Ett tidigare illamående är förbytt i konstant hunger. Och trots den svällande och tunga magen är Daysi helt övertygad om att hon är oumbärlig i arbete med fåren.

Givetvis får hon inte göra något arbete där det är risk för skador eller stressade lägen, utan har fått lämna över stafetten till sina barn Dellie och Doe som jag behöll ur förra kullen. Men en del hjärngympa måste hon få så det blir lite träning i mina småhagar med holmar och buskar där hon måste lyssna och det räcker med små fina rörelser. Daysi är naturligt snabb på flankerna så det här är rätt bra träning för henne att röra sig lite långsammare. Ni som brukar träna här vet vad jag menar...

Bilderna är från igår. På sista bilden ligger hon och försöker se oberörd ut men har full koll på läget. Jag fixade med en stolpe och under tiden skulle Daysi passa fåren. Ett av tacklammen funderade på att flytta sig och ta en ensilagetuss som låg i andra riktningen. När jag var klar låg ensilagetussen kvar och Daysi hade utan att röra sig med bara sin koncentration och blick övertygat lammet om att inte röra sig ur flocken.

Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar