måndag 8 december 2008

Glen går igen


Utmattad efter en ansträngande dag med lite för många prestationer på rad. Sitter o slökollar senaste månadernas VP-resultat på Vallreg, intressant läsning många gånger att se vad olika tikar o hanar ger och vilka domarkommentarerna är. Senaste Vallhundsprovet var i Maglarp 30 nov och där ser jag att Elisabeth Zetterholm fått de bägge valparna godkända som hon behöll efter Tella och min käre gamle Glen, klokaste hunden i min historia (se fotot). Elisabeths hane hade hela 92 poäng och domarkommentaren "samarbetsuppvisning". Hoppas verkligen att det är så bra som det låter. Elisabeth ville så gärna ha något nytt "klokt" när Tella började bli till åren. Tella var 8 år och Glen 10 när vi lyckades med parningen som gav sex valpar. Det var Glens sista parning, jag hade en förfrågan till men kände att det inte var OK att kräva det av honom. Glen har sammanlagt 75 avkommor, och det är 25-50 färre än de mest använda hanarna. Men han har större andel godkända avkommor än de flesta, över 40 %. Det låter inte så mycket men jämför får ni se! Jag letade bland 10 stycken stora hanar och hittade ingen som låg högre.

Tränade hans sonson Nihm idag, men det berättar jag om imorgon eller så för nu är jag för trött.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar