fredag 5 december 2008

Delning med Doff


Snön borta så jag tog ut ett gäng av bagglammen som ska till slakt nästa vecka och tränade Doff och Nihm. Doff är 20 månader och från Daysis förra kull.

Träningen med Doff tidigare i veckan hade gjort susen av att "vila till sig" lite. Han är så het på att komma in vid delning av flockar så det behövdes lite radikala grepp för att få honom att fatta vad det är som gäller. Jag är alltid mycket noga med att unghunden lär sig att helt släppa alla tankar på vallning när man börjar träna den att komma mellan flockar. Då är det viktigt att det är långt och fritt från drag mellan de två flockarna, och jag går aldrig vidare innan unghunden lärt sig att ligga på sin sida linjen och sedan på inkallning springa rakt på mig utan att titta åt fåren. Detta var lite för lätt att lära Doff. Så fort han ser antydan till springa mellan två djur i alla möjliga lägen. t ex fållöppningar, kan han plötsligt få för sig att dra som en missil rakt genom luckan mellan djuren.

Så för några dagar sedan fick han ligga stilla en lång stund medan jag höll på och delade och arrangerade om djuren, gång på gång. Och varje gång han gjorde ett försök att ingripa tog jag honom handgripligen tillbaka till den plats där jag först lagt honom. Dumma bagglamm är perfekta för de står bara och glor medan man håller på. Idag lyckades han ligga still medan jag gjorde luckor, och det syntes verkligen att han visste vad som förväntades av honom och att han jobbade hårt på att lägga band på sina impulser. Han är en jättefin hund som verkligen äkta vill vara till lags, och han är en extremt bra "lyssnare" som reagerar omedelbart på alla sorters tilltal och signaler.

1 kommentar: