fredag 13 mars 2009

Nihm blir kohund

De senaste två dygnen har jag fått tre intressenter på Nihm, två mjölkgårdar och en nötköttsgård. Samtliga har redan vallhund men behöver flera eller ny, så det känns bra med köpare som vet vad de letar efter och har en målbild för hur hunden ska användas. Väldigt intressant att det finns en efterfrågan på tränade hundar från lantbrukare som vet hur mycket arbete det ligger bakom en fungerande hund och är beredda att betala för det.

Det är inte alla vallhundar som passar för arbete i en mjölklagård, men Nihm är rätt typ. Det får inte vara typen som överarbetar eller eyear och spänner sig, och de måste kunna koppla av mellan arbetspassen, både för att orka och för att inte vara i vägen.

Den här helgen är jag på stämma i Östergötland och förra helgen var jag i Skåne och höll en instruktörsutbildning åt Svenska Vallhundsklubben. "Vanliga" elever och deras hundar är kul att ha på kurs, men att få utbilda instruktörer är lite guldkant på tränarjobbet. Donna var med förra helgen och hon är det den här också - mycket social träning som är nyttig för henne: att sitta i bilen och vänta utan att härja, att se nya människor och platser och ändå inte tappa balansen utan hålla kontakt med mig. På vägen hit upp till Östergötland mellanlandade vi hemma hos mamma o pappa o åt middag - Donna tycker inte om att vara inomhus och särskilt inte hos främmande, men jag band henne i ett bordsben och brydde mig inte om hennes trams och snart nog slappnade hon av och somnade medan vi åt en god laxgratäng. Nu är vi trötta o ska sova.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar