söndag 8 mars 2009

Vallningsväder

Idag har det inte varit något fint vallningsväder i Blekinge. Visserligen heter det ju att det finns inget dåligt väder utan bara dåliga kläder och vallningsfolket är ett härdat släkte som ser till att ha både rejäla kängor och varma regntäta kläder på sig när det behövs, men nog är det trevligare att valla när solen skiner som den gjorde i förra veckan, då Frank med Sanna och jag med Dellie, Doe o Daysi vallade i strålande solsken.
Daysi fastnade tyvärr inte på bild, men hon är så lycklig över att få börja valla igen.
Här är det Dellie som gjort ett litet hämt och tagit fåren till mig. Det gör hon riktigt bra.
Vi har tränat drivning hela vintern och visst har både Dellie och jag gjort framsteg men än återstår det en del träning innan jag är nöjd med henne.

Här är det Doe som hämtat fåren och som nu ser till att de går efter mig.

Doe är duktig på att driva och att få fåren exakt på linjen dit de ska.
Han är väldigt signalkänslig i vallningen och jag har fått experimentera en del för att få samarbetet att fungera.
Här är det Frank som skickar iväg Sanna på ett vänster.
Sanna har blivit duktig på att hämta fåren på olika avstånd.
Nu vill vi har fler fina solskensdagar så det torkar upp i hagarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar