tisdag 30 juni 2009

Ormbett och grattis


Här ligger stackars Doff i Majas säng och orkar inte röra sig för idag blev han ormbiten när vi skulle flytta får. Och eftersom han är en Border Collie så fortsatte han att jobba och jag märkte inget förrän han började bli okoncentrerad och inte klarade att ta kommando längre. Då tog jag för givet att det var hettan så jag gav honom vatten och la in honom i bilen och lät Donna slutföra jobbat istället. En timme senare ca skulle jag släppa ut båda hundarna ur bilen men Doff ville inte röra sig - först då fick jag syn på det tjocka bakbenet och det lilla hålet på tassens ovansida. Hem i ilfart för att lösa upp betapred-tabletter och få i honom och samtidigt ringa veterinären för vidare instruktioner. Ni ser väl frysklampen som hans ben och tass vilar på. Det krymper blodkärlen och gör att giftet inte sprids lika effektivt. Han är rejält medtagen, och det här är tufft för levern säger veterinären förutom att lungor och hjärta påverkas av giftet. Men han dricker själv nu och det är bra för då slipper vi lägga in honom med dropp. Nu får vi hålla noga och tät koll på allmäntillståndet närmaste dygnet och sedan ska han vara lugn i flera dagar till.

Och så grattis till Eva Eriksson som idag på IK2 i Loftahammar vann och kom trea med Ty Nant-tikarna Nike och Flash. Grattis även till Susanne Johannesson och hennes uppfödning Strandängens Jim även om Jim inte är en Ty Nant-uppfödning - han är nämligen son till min Glen och Susannes Jill. Jim vann Nöttävlingen i Kristianstad i söndags.

Nu börjar det fylla på i rankinglistorna för höstens cuper och finaler så snart ska jag lägga ut Ty Nant-hundarnas rankingar på hemsidan.

2 kommentarer:

  1. Usch fy fasen, stackars Doff... Dom är betydligt mer påverkade av huggormsgift än de egentligen visar - och lääänge efteråt, upp emot 2 v efter ska man ta det lugnt fysiskt och även försöka undvika allt för stark värme = inte så lätt nu =/ Hoppas allt går bra!
    STORT grattis till 1:a priserna! Såg du Azztas sista pojk på tävlingen?
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Visst såg jag till att spana in honom! Jag brukar ha bra koll på startlistorna. Han såg jättefin ut! Fina naturliga rörelser som jag gillar.

    Doff är riktigt illa däran och är inlagd med dropp och intreavenös antibiotika, så jag är riktigt ledsen och har svårt att koncentrera mig på annat innan de ringer och säger att tillståndet vänt. FÖr det måste de göra...

    SvaraRadera