fredag 5 juni 2009

Utomhuslamningarna har startat


Ett fint litet tacklamm med Texel-pappa. Mamma är en ungtacka av mjölkfår och min förra Dorset-bagge. Det här blir jättefina produktionstackor av X-raskorsning. Jag säljer dem i partier om 5 stycken för 4000:- + moms. M3-status, KRAV-certifierade och med i Elitlamm Avel & Produktion. Det går att välja på tacklamm efter både Texel- och Suffolkbagge.

Två fina bagglamm med en Suffolk-bagge till pappa ligger och vilar sig efter resan ut i världen och öronmärkning.

Nu har årets utomhuslamning startat och håller på fram till midsommar ungefär. Det är den enskilt viktigaste arbetsuppgiften för mina hundar under fåråret. Utomhuslamning är inte praktiskt genomförbar på ett sätt som är djuretiskt acceptabelt och säkert för tackorna om man inte lugnt kan få tag i dem som behöver hjälp med fellägen, döda lamm, för stora lamm etc. Ofta lammar tackorna med färre förlossningskomplikationer ute än inne men ändå ska ju lammen öronmärkas och registreras och tackan ha en koll av juvret.

Här behöver man en tålmodig och trygg hund vid sin sida som kan vara bestämd men också väldigt layback för att ställa tackorna utan att skrämma. Absolut lydnad och att tåla min press är nödvändigt. I år ska jag försöka skola in Doff och Donna i denna verksamhet. Donna ska jag inte säga något om ännu för hon har fortfarande problem med press i nya situationer. Doff är hela tiden arbetsvillig även om jag ställer stora krav, men han har fortfarande lite svårt att förstå att det här är ett jobb som går ut på att flytta sig till rätt position för att stoppa en tacka och sedan ligga där 10-20 minuter medan jag öronmärker eller rättar till ett felläge. En del hundar gillar ju naturligt att ligga och passa och hålla djur, men det är inte Doffs naturliga anlag - djuren ska gå tycker han. Han har inte heller riktigt greppat HUR layback han måste vara för att jobba med nylammade tackor, men han funkar bättre idag än när lamningen drog igång för tre dagar sedan.


Tackorna lammar på betesmark här i byn så att det går att besöka dem hela dygnet. Men när lammen är öronmärkta och tacka och lamm verkar fungera lastar jag upp dem i hästsläpet och kör iväg dem till ett fräscht bete. Tackorna är vaksamma och går inte ut från släpet med sina små innan de kollat in läget en stund.


På den här bilden kan ni längst in i dunklet spana in synderskorna. Jag hatar tackor som ska knycka andras nyfödda lamm fastän det är 4-7 dagar kvar innan de själva ska lamma. Som "straff" plockar jag upp dem i en transport och förvarar dem i en hage bakom fårhuset så att de inte ska sabotera en massa i den stora flocken med tackor. Hittills går det 7 tackor i den här hagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar