söndag 6 mars 2011

Hopp om livet

Jag behöver helt klart ljus för att fungera. Den här vintern har verkligen tärt på krafterna. Men igår visade sig himlen igen, och vips fick jag ork att fixa en massa saker och t o m ta av vantarna en stund för att hålla i en riktig kamera.


De lammen som föddes tidigt i januari är redan halvvägs mot slakt och äter nu hellre tillsamman med tackorna än inne i lammkammaren. De har utvecklat idisslingen fint och äter mycket.


Jungfrufödsel är ju dessvärre ett bekant fenomen inom fårhållningen. Hur det gått till kan jag inte räkna ut men i tisdags lammade en tacka, och med tanke på utseendet på lammet och på att förra Suffolkbaggen såldes vidare tidigt på hösten, så måste det vara ungbaggen jag köpte från Claes i augusti. Han har lämnat verkligt fin svärta på det här bagglammet som nästan går mot "blue merle" fast det väl inte finns på får (och helst inte borde finnas på hundar!). Här är han bara 5 dagar gammal men är redan igång hela dagarna och fajtas med de två månader äldre lammen. Fin bagge till ungtackor, och i mamman är det mjölkfår och Dorset, så där finns allt som behövs till bra köttproduktion - hör av er om någon vill ha honom för en tusenlapp i maj när han och hans syster skiljs från mamman, annars gör jag återtag på skinnet som skulle passa till dynor på köksstolarna.



Här är ett Texelbagglamm 6 veckor som jag tror kommer att bli riktigt fin, helt fyrkantig och med bra benställning bak vilket annars brukar vara en svag sida hos rasen.

Och vilket temperament! Alltid först och väntar aldrig en sekund om han tycker att det är läge för att stånga undan någon annan. Händer eller låter något oväntat så springer han inte iväg utan hoppar tre hotfulla steg framåt istället. Han ser inte jättestor ut men han är kompakt och väger som bly. Hans syster är lika fin. Blir till salu mönstrad i maj.


En Suffolkbagge som tyvärr blivit brun på huvud och ben, men i övrigt är fin och välväxt. På grund av färgfelet ska han inte gå till rasavel, men om någon är intresserad av honom till köttproduktion så är han utmärkt och kan fås för endast 1500:- i maj.

Här tillsammans med mamma och syster i rätt färg.


Sapp, älskade utomjording! Träningi högt tempo och med mycket "action" senaste veckorna har verkligen givit resultat. Nu balanserar och jobbar Sapp aktivt bakom djuren på ett helt annat sätt än innan, och jag har fått upp tempot på flankerna rejält. Han är lättförd för han behöver aldrig bromsas i drivningen. Nu börjar han fungera så bra att jag känner att han är färdig att flytta ut ur min skyddade verkstad. Och vad ska jag göra sedan, jag som alltid måste ha något "omöjligt" projekt att jobba med?


Och till sist min ögonsten Seth. På bildserien jobbar han självständigt efter att jag visat honom ett lamm som han skulle separera från de övriga ute på rastgården.



Superkoncenterad som alltid och bryr sig varken om lammen han har bakom sig eller mig som ligger med kameran på andra sidan lammet.

Och till sist efter någon minut eller två utan ett enda kommando från mig efter att jag visat honom lammet: lammet har gett sig och försöker inte längre ta sig in i fårhuset.

3 kommentarer:

  1. Vilken massa fina bilder. Ha det så bra både fyrfota å tvåbenta.

    SvaraRadera
  2. Härligt att höra att baggen vatt framme:)

    Här går det seg och det blir inte mycket lamm med så mycket ungtackor, men jag hade inte räknat med annat. Det får man ta igen nästa år.
    Men själva lamningarna har gått bra, 40-50 som lammat och jag har bara behöv hjälpa någon som fått ett lite stort lamm.
    Förra året låg lammen på alla håll tycker jag.

    Doff börjar bli tokig utan får i hans liv, tackorna jag hade han lite på har börjat lamma.
    Tänkte jag kunde köra upp någon dag om tiden räcker till, men det kan vi höras om.
    Ha det bra.
    Mvh Claes & Doff

    SvaraRadera
  3. Hej
    Söndag eller tisdag kan vi köra Doff tills han ber om att få sluta (eller kanske inte riktigt så länge för jag är rädd att han själv inte känner efter i tid).
    Lena

    SvaraRadera