söndag 13 mars 2011

Nu är han här!


Nu är han här - Glen-sonsonen Seemework Zack som jag skrev om tidigare i år. Efter en lång resa genom Europa som startade 22 februari kunde jag lyckligen åka ner till Skåne och möta upp honom 7 mars. Och jag är verkligen lycklig för han är hittills allt det jag trodde. Tack Eva o Åsa för samarbete - vi får höras mer om det.

Och efter en vecka så säger jag bara att maken till hund har jag inte varit med om, att bara flytta in och äta och sova och fungera i flocken som han gjort är nästan ofattbart. Det här är hans femte hem sedan han lämnade uppfödaren och ändå är han positiv och jobbar hårt på att knyta an till mig och få sin beskärda del av uppskattning och uppmärksamhet.

Han blir två år i slutet av mars och är fårgalen så vi är redan igång med träning var dag. Han har uppenbara luckor i sin grundutbildning och en del som är fellärt ("fellärt" är kanske inget bra ord för det kan ju vara så att någon annan velat ha det så), men det är inte bara negativt för det gör att vi måste göra allt från grunden och lära oss varandras signaler ordentligt. Men nu måste jag jobba för brödfödan, så det får ni veta mer om en annan dag.

13 kommentarer:

  1. Härligt Lena, ser fram emot fortsättningen :)

    SvaraRadera
  2. Så fin han ser ut - och vissa likheter med farfar verkar han också ha! Det ska bli kul att få se honom i verkligheten. Kul för dig med lite "Glenn-blod" i flocken igen.

    SvaraRadera
  3. Härligt med Zack, det värmer i hjärtat. Den där baggen Suffolk, dorset,mjölk kan du stoppa in i bilen i maj när du ändå kommer till skåne. Vi köper den. Åsa & Bosse

    SvaraRadera
  4. Han blir en prydnad på Cristinehofs gröna ängar, Åsa. Hoppas att färgerna inte flyter ihop för mycket när han växer.

    Glen-blod du Karin! När jag får lite tid om några dagar eller någon vecka så ska jag skriva o berätta en rolig historia om mig själv och blodet i Zack och Glen.

    SvaraRadera
  5. Så otroligt kul att läsa....hoppas du och Zack får många fina år tillsammans....Syster Jem hälsar....

    SvaraRadera
  6. Vad härligt att höra att Zack kommit tillbaka! Jag ömmar kanske lite extra för honom eftersom jag valde mellan honom och min Monster. Ska bli kul att följa honom!
    Hälsningar Hedvig och brorsan Monster

    SvaraRadera
  7. Verkligen goda nyheter! Lycka till med träningen! Hoppas att vi ses vid tillfälle, hälsn
    Eva Marie

    SvaraRadera
  8. Jamen hej syskonen! Kan ni inte komma förbi nångång o valla? Zack o jag finns i en centralt belägen gudsförgäten by i det inre av Smålands skogsbygder. Man kan inte missa den om man har vägarna förbi...
    Lena

    SvaraRadera
  9. Susanne Johannesson15 mars 2011 kl. 08:38

    Vilken solskenshistoria!
    Grattis till en fin hund (lite partisk..) !
    Jag såg honom som väldigt ung och det ligger en liten filmsnutt på Youtube.De stunder han gick ner i tempo i drivningen fick jag en stark påminnelse om vem både hans far och farfar är. Det där kraftfulla och målmedvetna drivet gick inte att ta miste på. Härligt Lena! Ser fram emot att se er snart! Susanne

    SvaraRadera
  10. Kelli hälsar att hon gärna tar med sig flocken och kommer förbi och hälsar på (vallar) :)

    SvaraRadera
  11. Jo du Susanne, en fantastisk Glen-genernas reinkarnation har inträffat. Han är en stark naturbegåvning i drivet.

    Men du får vänta lite innan du får se oss för vi måste göra omtag på grundträningen. Tyvärr verkar ingen tidigare ägare ha lärt Zack att ta ansvar för sitt driv, utan istället löst för stort tryck genom att skicka honom på en flankering. Och det är ju inte naturligt för honom att släppa i de lägena, så då blir han spänd och snabb när han förväntar sig att jag också ska flankera honom precis så som han lärt sig innan. Så nu tränar vi för att få balans och flyt i drivet så att han blir trygg i att gå och gå och gå, precis som både han och jag vill. Vi njuter av varenda dag och varenda träningspass, båda två.
    -------------

    Och ja du syrran, dyker du upp så är det vallning som gäller, allt annat är vi rätt bakom på.

    SvaraRadera
  12. Fårgalen det stämmer precis på syster Jem också, hon är riktigt fårgalen...

    SvaraRadera
  13. Coolt att du slog till! Å efter en helsyster till Azzta, en nästan-samma-kombo som min Glen-kull ;o) Hoppas vi ses i sommar! Kram

    SvaraRadera