torsdag 3 september 2009

Seth har börjat träna


Seth är nu 8 månader och har just fått börja träna några gånger i veckan. Han är valptypen som skaffar sig kontroll genom att låsa upp djuren mot staket, hörn etc. Han går extremt starkt på huvudena och visade till en början ingen naturlig tendens att vika ut. Därför har vi börjat träningen i en rätt trång rastgård som är ca 8 x 15 meter, dvs ett ställe som verkligen utmanar en unghund av Seths typ. Det hade varit hur lätt som helst att få honom att släppa djuren på flankerna och gå ut stort om vi varit på ett öppet fält, men i mitt träningstänk är det helt fel. Då blir han för vid, vänjer sig vid att släppa kontakten med djuren och har ändå inte lärt sig att hantera dem på flankerna. Jag vill ha en hund som kan arbeta med ett jämnt och avvägt tryck och inte behöver stoppas ideligen.

I början gick jag med honom och höll i linan, men på den här lilla filmsnutten från tredje träningstillfället i rasthagen så rör jag mig bara sakta baklänges och pyschar eller smackar honom lite. Det dröjer länge tills jag går över till kommandon och vi klarar oss bra med hans namn, några läten och kroppsspråk. Jag tycker han efter bara några träningstillfällen går fint och håller en jämn kontakt med djuren både på flanker och när han har gjort upptag och går mot djuren.

2 kommentarer: