lördag 6 oktober 2012

Tack Eva

Eva Eriksson är den här helgen på SM i fårvallning med mina uppfödningar Ty Nant Nike och Ty Nant Flash - tack Eva för alla framgångar du haft med dessa tikar. Eva och Flash har idag under fredagens kval säkrat sin finalplats på söndag, och givetvis hoppas jag att det går lika bra med Nike imorgon. Men Nike fyllde tio år tidigare i höstas och hon har inte haft riktigt samma ork i år som tidigare. Flash har haft en tråkig säsong fram till nu med olika sorters hälsoproblem och verkligen inte presterat något förrän vid Sverigecupen för två veckor sedan då hon stod som trea på prispallen. Nu hoppas jag formen är tillbaka på riktigt och att hon lyckas riktigt bra i finalen på söndag.

Mamma till både Nike och Flash är Nettle, den lilla kolsvarta tik från Wales som kom med en ISDS-stamtavla där födelseadressen var Ty Nant, vilket jag lånade till kennelnamn när jag skulle registrera hennes andra kull.Hon var väl lite som Mae, en liten räv med huvudet fullt av idéer men med en exceptionellt fokuserad och exakt vallning. Även behovet av lite för stora utgångar var som Maes-;) - kanske någon mer än jag minns när jag skickade henne på ett tävlingshämt på Rommunds fårgård på Gotland - året var kanske 2003 alltså sommaren efter att Nike och åtta andra kullsyskon föddes - och jag efter några minuter insåg att hon givit sig upp till Gammelgarns kyrka för att även få med korna som gick på mjölkgården där. Hon var ingen bra avelstik i den meningen att hon nedärvde något speciellt av det hon var själv. Däremot var hon en utmärkt avelstik på det sättet att hon var et bra "underlag" för hanen. Hon hade valpkullar med tre olika fäder i Sverige, varav två hos mig, som alla blev mycket olika till temperament och arbetssätt och mycket typiska representanter för vad de här hanarna visat sig bidra med - både negativt och positivt. Tillsammans med min Glen var hon precis det som Glen behövde för att komma till sin rätt som avelshane, och jag är tacksam att Flash hamnade hos Eva och fick visa det. Ur samma kull finns en fin hane som i stamtavlan heter Rex, han är arbetshund på Öland - kanske t o m finns bland funktionärerna på SM nu? - och rätt sparsamt tävlad, men honom hade det gått att komma långt med i tävlingsvärlden - en perfekt kombination av stadigt driv och eye hos Glen men samtidigt Nettles lätthet i rörelserna och flankerna. Nettle kom till mig för att jag hade fått för mig att jag skulle ha en son till Serge van der Zweeps Roy. Efter mycket strul och omvägar blev det enklaste att Serge betäckte en tik som sedan kom hit som livmoderimport, och det var Nettle - och ur den kullen är Nike som har startnummer 22 idag lördag. Själv startade jag i SM-finalen med Nikes kullbror Kep samma höst som han fyllde tre år - hans liv slutade tyvärr alldeles för tidigt av en spark från en tjur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar