tisdag 30 april 2013

Första "jobbet"



Det var inte tänkt så men idag har Bet gjort sitt första jobb - och det med den äran. Jag har en bur i fårhuset där hon får sitta medan jag jobbar eftersom hon inte kan låta bli att hoppa ner från foderbordet i boxarna och härja runt. Men den buren rev hon idag från insidan genom att dra i kortsidorna så att buren vek sig och hon kunde kravla sig ut. Där stod jag i skyddsutrustning och med ryggsprutan monterad sysselsatt med att avmaska får som Mae höll ihop åt mig mot en vägg. Och då kommer Bet i full fart för att genomföra sitt specialnummer...

Men hon tog mina morrningar på helt rätt sätt och ökade sitt avstånd om jag gruffade för att fåren tryckte ihop sig så mycket att jag inte kunde röra mig bland dem. Hon hade 100 procent koncentration och koll under de 45 minuter som jobbet tog, och var det en tacka som ens blinkade åt något håll så var hon genast på och sa till - för mycket givetvis men backade respektfullt om jag läckte ut "strupljud" från munskyddet. Lyckades kränga av mig gummihandskarna när jag var klar och ta ett foto med telefonen medan jag fortfarande stod kvar inne bland fåren.

Och vilken nöjd liten valp som genast tog sitt "that'll do" och följde med när jag var klar! Hon kunde inte lämna mina fötter på en lång stund för att hon var så taggad på mig. Nu sover hon mycket gott - och drömmer kanske att hon är en stor hund som får hålla på med intressanta saker!

Jag gnällde på henne i ett inlägg förra veckan för att hon bara sprang och tjuvvallade och antydde att hon nog skulle passa bättre i stan under några månader framåt, men jag backar på det. Hon har sedan dess insett att det nog inte är så roligt och meningsfullt med egen aktivitet, så nu händer det bara om jag befinner mig i närheten av fårhuset och maskinhallen där det finns får - annars är hon mycket noga med att hålla sig i min närhet. Och strängt taget skulle jag inte velat få henne på kurs som ettårig stadshund med en förare som bara hade möjlighet att valla då och då som hobby. En hund som Bet behöver nog insupa en dos "sheep sense" om dagen under sina ungdomsår om det ska bli harmoniskt med djurhanteringen...

Efter några veckor bland gödsel, ströbäddar och intensivt grävande i sorkhögar tyckte jag också att det var dags att trycka i henne första omgången med ett bredspektrum-medel mot mask igår, och det verkar hon ha tålt utan biverkningar.

Mae har gjort ungefär halva dräktigheten nu och börjat tappa slanka linjen över midjan, så det här avmaskningsjobbet var nog ett av de sista innan hon får bli mammaledig. Hon är annars bästa arbetskraften i fårhuset eftersom hon aldrig drabbas av den typ av förutseende som de flesta hundar får i trånga utrymmen, och eftersom hon aldrig skrämmer och aldrig aldrig backar.

Nu ska vi ut igen och fortsätta med stängsel och vårröjning några timmar innan det är dags för Valborgsfirande.

1 kommentar:

  1. Ojoj. Vilken liten huligan. Verkar vara rätt valp på rätt plats :) King har ägnat sig åt att gräva i fårhagen ihop med sin mamma idag. De tittade inte ens åt fåren. Fast igår var de lite intressanta när Thomas tog med honom in i hagen.

    SvaraRadera