torsdag 4 april 2013

Och här är valppappan


 Ursäkta dröjsmålet (har haft en "nära döden-upplevelse" med mitt magsår några dagar, fixar inte att äta oregelbundet och slänga i mig snabbmat) men här kommer den utlovade presentationen av valppappan. Han heter Yazz och är en rookie men trots att det även gäller hans ägare Kerstin Hall så lyckas det inte dölja hans talanger, och det är fler än jag som kastat lystna ögon på honom.

Precis som de flesta andra så började jag mitt sökande efter hanhund till Mae bland alla meriterade kändisar både i Sverige och grannländerna, men jag hittade hela tiden frågetecken och risker jag inte ville ta. Marknadsföringsmässigt hade det kanske varit smart med en kändis med tanke på att Mae är ung och omeriterad, men jag har ju på både gott och ont alltid lite svårt att göra det som är enkelt. Så sedan började jag tänka "utanför boxen" som det heter och landade nästan ett år bakåt i tiden.
 Yazz och flera av hans syskon lärde jag känna under en helg när jag var uppe i Hälsingland och höll kurs våren 2012 - jag gillar verkligen när hela kullar ser bra ut, för enstaka stjärnskott tror jag inte så mycket på i avel. Yazz var den jag valde i kullen eftersom han var mest lik Mae i arbetssättet. Förutom att de är lika exteriört (jag bryr mig inte om ögonfärg och hårlängd men jag vill ha en harmonisk och hållbar kropp) så dubblerar Yazz verkligen Maes bästa sida, dvs det välbalanserade drivet där det aldrig behövs ett kommando för att linjerna ska bli rakt på målet, och han förstärker inte hennes sämre sida (mycket eye i sidled) utan är fullt rörlig och har lätt att ta kommando. Han är en hund som svarar jättebra på träning och är både stilfull och seriös - det gillar jag! I påskhelgen fick jag ju också chansen att se honom utanför vallningen, och han verkade både lättsam och lyhörd med ett positivt temperament. På Vallreg finns han här 

Hans mammas släkt är ju väl känd och dokumenterad på Vallreg med många hundar jag tycker mycket om och som har bra släktingar. Yazz pappa Astley Frodo är en import (omeriterad tävlingsmässigt men det sitter inte i generna) med mycket intressant i stamtavlan, och vänner i Hälsingland som sett mycket av honom intygar att det är en riktigt bra hund själv också. Jag tipsade Ylva Holgersson om honom eftersom hon inte hade hittat någon CEA-normal hane hon gillade till sin tik, så hon väntar en kull med honom nu.
 Frodos stamtavla (van den Dool 6 generationer) är mycket gedigen med många legendariska hundar. Nyckelhund är J R Thomas Don ISDS108889 som finns med på båda sidor, totalt 5 ggr, en fantastisk hund i mina ögon, och ännu mer om man betänker hur mycket som hänt på avelssidan sedan 1980-talet då han hade sin storhetstid både på tävlingsbanorna och som avelshane. Hittade en länk till en video från 1982, och Eva Hallberg var rätt säker på att den var tagen ur en jubileumsvideo från One man and his dog.

Än är det långt kvar innan jag vet att parningen tog sig, men jag tar gärna emot intresseanmälningar på valp (i så fall leveransklara i slutet av juli). Jag säljer bara till aktiva hundhem och prioriterar köpare som också kommer att träna hunden i vallning - du behöver inte vara tävlingsintresserad men jag vill gärna se hunden tränad upp till nivån för ett vallhundsprov (givetvis ingår support från mig). Använd t ex epostadressen lena@karlssonpost.se eller telefon 070-395 48 77.


Fotona är tagna av Yazz ägare Kerstin Hall när hon var ute och tränade i höstas. Klicka på dem för att se dem större.

1 kommentar:

  1. Vad spännande hoppas att det tar sig och blir många fina valpar. Hälsningar Sofie

    SvaraRadera